Monday, October 03, 2005

Mimpi and A Blogger

Di sebabkan boss saya seringkali keluar masuk bilik saya setiap sepuluh minit sejak dari pagi tadi, maka susah sedikitlah saya nak berbelog. Jadi, saya ingat mungkin ok kalau berbelog dalam Bahasa Melayu, sebab Boss adalah seorang Singaporean dan tak fasih berbahasa Melayu. Jadi, mungkin selamat! Sebenarnya, bukannya ada apa yang nak dibelogkan pun sangat, tapi niat memang nak belog, jadi belog jugaklah. Kalau tidak, mungkin sampai tahun depan tak ada update!! Dan juga, kalau tak belog, kepala terasa berat, dan hati tak senang. Tambah-tambah lagi, semalam sampai termimpi-mimpi a few titles yang hendak dibelogkan. Serious.

Satu daripadanya, ialah belog mengenai “fairytale” yang tak come true. Rasa-rasanya, saya termimpi pasal fairytale, sebab terbaca article yang ditulis oleh Kalimullah Hassan (kalau tak salah) di akhbar New Straits Time semalam, yang mengaitkan fairytales dan fables dengan seorang menteri kita yang sedang dilanda “limelight” disebabkan issue AP iaitu Datuk Seri Rafidah Aziz. Mungkin saya keliru dengan “analogy” yang digunakan and compared with Rafidah Aziz..so itu yang terbawa-bawa ke mimpi tu. Mimpi itu mengenai cerita fairytale yang endingnya semuanya tipu belaka. There was no happy ending, there was no moral to the story, so it was like finding out that there’s no Santa Claus for kids in the west.. So, what’s the point?? Dan dalam mimpi itu, of course, saya sungguh marah dan frust kerana mendapati bahawa fairytale itu semuanya fiction belaka dan tiada unsur “reality” atau kebenaran langsung.. Saya memberitahu seorang lelaki (tak ingat siapa) bahawa “I shall get right to the roots of this!”. And I remember very clearly saying to myself in the dream – I MUST BLOG ABOUT THIS! Malangnya, saya tak ingat specifically fairytale apa yang saya mimpikan itu! (anti-climax or not??)

Semalam juga, sebab asyik terjaga beberapa kali di tengah malam, (I am quite a light sleeper. Ely, I had to stop myself from going to the coffee shop to hound you! ) saya telah bermimpi beberapa kali seperti episod drama bersiri. The only difference is, storyline mimpi-mimpi itu, taida kaitan with each other sama sekali.

Saya telah bermimpi (mungkin between 3am to 4.30am) mengenai nyamuk aedes yang gigantic, sebesar kucing. Saya memang phobia nyamuk dan gelikan kucing. Perangai ini saya rasa, saya dapat dari bapa saya yang memang tak tahan dengan nyamuk dan bunyinya yang sungguh merimaskan! Ibu saya juga seorang penggeli kucing dan haiwan-haiwan yang berbulu. Phobia nyamuk ini bertambah teruk , lebih lagi apabila membaca di akhbar harian mengenai wabak denggi yang kini mendekati tahap “epidemik”. Apatah lagi apabila saiznya (seperti dalam mimpi saya) sebesar kucing! Di dalam mimpi itu saya telah mengarahkan bibik supaya memasang ubat nyamuk disetiap bilik dirumah saya,sepanjang hari. Cuma ubat nyamuk itu sebesar aircond and it sucks the nyamuk into the unit, thus killing the S.O.Bs!! Yeeeehaaa!

I woke up after that dream feeling hot! Rupa-rupanya N switched off the aircond! And before I dozed off again, I thought, “I MUST BLOG ABOUT THIS!” Sempat lagi tu.

Mimpi ketiga mengenai kawan saya yang telah memberi sebuah ucapan di Zoo. Ceritanya begini, malam semalam semasa saya sedang menidurkan anak-anak, saya menerima sms dari seorang kawan yang dikenali melalui rakan-rakan belog yang memberitahu yang dia telah menghadiri satu “event” di Zoo Negara di mana beliau memberi satu ucapan. Di majlis tersebut, beliau diberi peluang untuk memegang tangan seekor Orangutan yang mungkin seronok yang amat sangat sehingga terkencing (the Orangutan not my friend) di khalayak orang ramai semasa memegang tangannya! Saya bermimpi bahawa saya berada di situ bersorak dan bersiul (“bersiul” like”pheeeeewittt!”) while my friend bagi ucapan (so proud like that!), and that all the Orangutans were jumping in their cages, while peeing in their pants! Heeeehaaaa!

It is now lunch time and boss has long since gone home. Why I continued to belog in my so teruk-embarassing written Malay pun I don’t know. Probably just to remind myself that I need to do some serious polishing on my written bahasa ibunda! (And I wonder, how the h*ll I scored an A1 for BM during my SPM??) But I guess, if you understand what I’m trying to say, then..oklah kan?

Anyways, seriously, I dreamt ALL that in just one night, and each time if it was not related to a blogger, I thought and dreamt that I’ll blog about it! This is chronic.. it’s either time I stop reading the newspapers and/OR wash my feet properly before bed dan baca bismillah banyak-banyak and/OR time I follow Atenah’s footsteps and wean myself from blogging, bloghopping and all such activities related to it! (although, I could never not visit Ely’s Kedai Kopi!) It’s addictive I tell ya!

BUT, you know what? If only we could control what we dream of…you know what I would want to dream about next?? “Makcik Bloggers the Movie! - WE WILL WE WILL BLOG YOU!” I say, the supporting roles (the “future” makcik bloggers, all imported you! Nazrah-Angelina Jolie/Oprah Winfrey (Oprah?? Nazrah, as I said, this one NO CAN DO!), Blabs – Jodie Foster, Me – Era Fazira (the only local supporting actress. I don’t know why, but I insist! She sells, no?)..and the rest still casting.. Oh yes, perasan tak sedar diri tahap yang tak boleh diselamatkan!!)

So till then my friends, have a good week! Embrace Ramadhan with open and happy hearts, and last of all, you can bet, I’ll be dreaming of you!! (Somebody HEEeeeLLLLLPPPpppPP me!!)

28 Comments:

Blogger AuntyN said...

Ingatkan dah kebah dah demam MakCik Bloggers the Movie tu. Masih tak kebah rupanya. Ni nak nasihat ni kalau tak keba pi jumpa doktor cepat. Nnati merebak pulak. Dahtaklama sangat dah nak posa ni OK.

Selamat Menyambut Ramadhan to you and family OK. Posa jangan dok ponteng2 pulak tu tau!!!

p/s Your bahasa is really teruk, really need polishing up lah Hehehehe

7:59 AM  
Blogger Ely said...

dena, abih i jadi aper? ekstra ekstra pun takder ker?

Happy Ramadan to u too!

8:16 AM  
Anonymous Anonymous said...

:D can't help laughing reading this post, dena:) You've been beaten by the blog bug! Welcome to the club, babe!

11:22 AM  
Blogger anedra said...

AuntyN: yes lah, memang teruk!! malu sungguh.. Happy Ramadhan to you! Ponteng tu dak lah!! Only cuti wajib, as usual lah kan?? :)

Ely: You mesti got part! Your part will be a wanita "kick-*ss" role. So, am thinking action stars like Jennifer Garner, or one of the Charlie's Angels?? Ok tak??

Apples: memang DAH DEMAM. and actually, dah lama demam ni!

Ailin:you must introduce her to me one day, then maybe we can enlighten each other!

5:56 PM  
Blogger Blabarella said...

Dalam pendapat saya yang kurang arif, situasi yang dihadapi saudari Anedra benar-benar mirip kepada simptom "tidak membasuh kaki" sebelum tidur. Harap maklumkan kepada saya juga, di mana bibik menjumpai ubat nyamuk sebesar aircond tersebut .. bilik tidur saya memang benar-benar mempunyai nyamuk yang hampir sebesar yang dimimpikan saudari Anedra!

Dan saya juga turut menyedari bahawa segelintiran daripada kami yang membelog (dan yang lebih kecoh tentang filem Makcik Bloggers The Movie daripada saudari2 makcik jelitawan yang sebenornya) adalah wanita-wanita yang teramatlah perasan dan berkeinginan (secara diam2) untuk perwatakan "diva".

Akhir sekali, penulisan Kalimullah di dalam akhbar Ahad tersebut sebenarnya merupakan suatu adaptasi cerita "Beauty and the Beast", tetapi di dalam adaptasi ini, si Beast itu menyangkakan yang ianya adalah cukup bijak, "savvy" dan mempunyai APtitude yang sesuai untuk menganggap dirinya "Beauty".

Dan berakhirlah pembebelan Tanah Blab di pagi Selasa ini, setelah sehari ponteng kerja (hyuk hyuk hyuk).

5:57 PM  
Blogger Ely said...

dena dena, i nak jadi Lucy Liu yang kat Carlie's Angels punya ok tak? hhhehehehe

7:25 PM  
Blogger The Star Gazer said...

Dena, disebabkan baca ur mimpi-blog-issue nih, i pun mimpi jugak pasal blogging! Siap mimpi jumpa Mak Andeh eventhough i've never met her in real life! Come to think of it, ntah cemana i know it was her.. funny betul la.. heheh

7:28 PM  
Blogger anedra said...

blabs: benarkah rumah saudari mempunyai nyamuk sebesar kucing?? atau saudari tersalah tengok, dan nampak Mr Daddy seolah mirip nyamuk gigantic yang saya mimpikan itu?? Cuba check betul-betul..Kalau betul lah nyamuk, saya mintak maaf awal-awal, saya tak dapat pegi open house hari raya saudari nanti (eh, ada ke??)..TAKUT!!!

dan juga, sila ambil perhatian bahawa Saudari Lucy Liu dari filem Charlie's Angel telahpun diserap kedalam fielm Makcik Bloggers memegang watak Makcik Junior ELY-MAMA BRUTAL dari San Francisco. Maka bertambahlah line-up supporting roles DIVA didalam filem itu.

Saya juga akan "take note" akan diagnisis saudari bahawa sindrom tak basuh kaki saya agak kronik. Malam ini saya pasti akan membasuh kaki saya dengan teliti dan sebagai langkah berjaga-jaga akan spray dengan Dettol sekali!

Sekian, harap maklum.

8:15 PM  
Anonymous Anonymous said...

ha ha ha
yr bahasa teruk - yes, but not embarassing, cam kiut gitu.

Blabs: funny lah you, but then u loyar kan so BM sure tera punya

tenah- weaning? gagal dan gagal lagi D, vattudu?

8:20 PM  
Blogger anedra said...

ely: alright baybeh, LUCY LIU's IN!!! (role: Makcik Junior ELY-MAMA BRUTAL SAN FRANCISCO)

Serlangkat: tell me about it..there was once I was having roti canai at a stall near our house..I suspected that the aunty next to me was AuntyN!! (but takde basis, cos I've never met AUntyN in person!)

atn: guilty as charged. my BM is teruk gitu. one wonders how I wrote that song huh?? (pakai kamus dwibahasa you!)

AND, I noticed..weaning project ditched huh?? nevermind, it's goood to release tension aye??

hang in there!!

8:26 PM  
Blogger mommy@lif said...

hi anedra, wahh bila nak kuar cinema movie baru ni? i hv been away 4 the past 2 wks so taktau updates.. nway i didn't get ur mail.

10:15 PM  
Blogger atiza said...

while driving to office today, i heard in Radio Era about ikan pekasam as THE main dish for bersahur..

best sangat ke ikan pekasam tu? have you tried?

10:52 PM  
Anonymous Anonymous said...

Ramadhan AlMubarak to you, Dena!

4:02 AM  
Blogger anedra said...

alif'smommy: yes ke?? ok, will email u again!

atiza: hmmm..tak tahulah pulak. I masa sahur can hardly rasa anything. Maybe u should ask our ratu makan Nazrah?? She's know, FOT SURE! OH..but one thing I like is Acar Ikan Kurau Masin with piping hot rice. My favourite buka posa dish!

rostam: and thus, u could could call me a serial dreamer (like serial r*pist but NOT that lah!!)! hehehe! Selamat berpuasa to you and family too!

Apples: Ramadan Mubarak!!!

MinahBlur: Same to you dahling! :)

9:36 AM  
Anonymous Anonymous said...

hi kak, comel je bahasa akak, buat saya tergelak2 pagi nih..

nak tumpang sikit ek,

seri langkat, sama la macam u, i penah mimpi jumpa mak andeh, awalu pun i tak penah jumpa dia..kelakar kan?

8:58 PM  
Blogger SimplyMas said...

Mimpi yang dahsyat... Huagh! Kah! Kah! Kah!!! Itulah, MJ kata sebelum tidor tu cuci kaki, tak nak jugak... Kan, mimpi ter-over... Bilakah Filem itu akn ditayangkan? Macam tak sabar untuk menonton filem yang akan menggempakkan seluruh dunia!!!

Ramadhan Mubarak to you and your family...

Puasa yok, yok, pagi, pagi bukak periuk!!! Hee! Hee!!!

2:57 AM  
Blogger anedra said...

em: bila dah sampai stage tu..there's no turning back!!!

nohachomel:it took me a few hours to write this! bayangkanlah, kalau nak buat yang bahasa-jiwa-bangsa proper punya!

mamijarum: haah! itulah, lainkali basuh kaki tu kena gosok-gosok sikit, sabun, spray detol, spray perfume, ya tak?? Selamat berpuasa to you too honey!

3:06 AM  
Blogger Kak Teh said...

bila mandi gosok daki,
masa tidur tak basuh kaki?

4:40 AM  
Blogger The Star Gazer said...

Noha, sungguh funny and pelik kan?

Agak2 buleh ke kita request sapa kita nak jumpa in our dreams? Nak gak tengok pojaan atiku si Val Kilmer..

8:51 PM  
Anonymous Anonymous said...

wahh..wah..pojaan ati val kilmer gak ke? nak kena share nih, suka betul dagu dia..

sori ek kak anedra, dah jadi cam comment box senderi la pulak...iiskk..

1:00 AM  
Blogger anedra said...

kakteh: naik highway bayar tol
YAAAAA! BETOLLL!
*lupa nak buat camne??*

serlangkat&noha: no prob can tumpang lalu as many times as u like. *ehem..nasib baik I find val kilmer extremely sexy!! tapi vin diesel is my pujaan hati!*

1:42 AM  
Blogger Maya said...

Anedra!!!!

I am sure the OrangUtan must have felt real horny after your friend made contact....thats a possibility, no? They do tend to react to human pheromones and sometimes even to perfumes..its a good thing nothing ELSE happened :)

Also take this opportunity to wish you and yours a wonderful Ramadhan and may His blessings be abundant. Love to see you again! When lah?

3:39 AM  
Blogger shidah said...

kalau nak dream about me(ni pun perasan jugak ni) lampu kasi dim, blur2 sikit baru nampak cun. happy casting ;) & selamat berpuasa too....

5:47 AM  
Blogger anedra said...

maya: would love to see u too! maybe we cd meet after buka puasa or something and hv coffee, aye?? will call you!

shidah: roger, will remind myself to dim the lights!! though, I am quite sure that's really unnecessary!! :) Eh, selamat berposa ya?

adiejin: whoa!! that's the ULTIMATE dream! but I'd also want some burger ramly, nasi lemak, ampang yong tau foo, steamboat, char kuey teow etc..etc..to be served on the bottle. Can??? oh...and tiramisu for desssert.

6:14 PM  
Blogger t o r t s said...

deen, the first few para of ur attempt in bahasa reminds me of these:
- tv pendidikan (my years)
- my geography teacher (ms tan) explaining in class
- my std/year 4 chinese friends...
(..and these were smart girls!)

& ur mimpi - adoii - sakit perut!

:) Salam Ramadhan too!

8:01 AM  
Blogger Ni said...

dahsat nyer coz u can ingat semua mimpi-mimpi tuh. cikni selalu gak mimpi tapi bila bangun tak ingat apa yang dimimpikan tu kecuali kalau mimpi pak we hensem

9:09 PM  
Blogger Bergen said...

I don't know of anyone who still who religiously washes his or her feet before going to bed and not dream of anything.

Anyway, I'm going to give it a shot to see if this is true. Maybe I will dream of something nice like fighting off 5 two-headed giants with a table fork. That way I will feel macho like I've never felt before.

11:03 PM  
Blogger anedra said...

EH: not so penat actually, most of the times, confused! :)

torts: whattodo scooby doo!

cikni: the only pakwe hensem that I'l remember from my dreams is VinDiesel. Mine and the real one! haha!

bergen: tell me if it works!

10:57 AM  

Post a Comment

<< Home